صراط منیر

چند کلمه در شرح محتوای وب‌سایت...

عمومی

به یاد آر آنگاه که پروردگارت فرشتگان را فرمود من در زمین خلیفه ای خواهم گماشت گفتند: پروردگارا آیا کسانی خواهی گماشت که در زمین فساد کنند و خون ها ریزند و حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس می کنیم خداوند فرمود من چیزی می دانم که شما نمی دانید و خداوند همه اسماء را به آدم تعلیم داد آنگاه حقایق ان اسماءرا در نظر آن فرشتگان پدید آورد و فرمود اگر شما در دعوی خوددصادقید اسماءاینان را بیان کنید فرشتگام عرضه داشتند ای خداوندپاک و منزه ما نمی دانیم جز آنچه تو خود به ما تعلیم فرموده ای تویی دانا و حکیم خداو ند فرمود ای آدم ملائکه را به حقایق این اسماء اگاه ساز چون آنان را اگاه ساخت خداوند فرمود ای فرشتگان اکنون دانستید که من بر غیب اسمانها وزمین دانا و بر آنچه اشکار و پنهان دارید آگاهم - سوره بقره ایات 30تا33 مقصود از افرینش آدم (ع) جانشینی او در زمین بر گروهی از جنیان است که پیش از او در انجا می زیستن ونه اینکه آفرینش او به جهت سکونت در بهشت باشد بلی بهتر این می بود که او با عمل خویش باعث نمی گشت تا از بهشت خارج گردد و با عزت و کرامت در انجا می زیست و خود و همسرش در خلعت بهشتیان از هدایا و کرنش فرشتگان بهره می جستند . از امام صادق(ع) روایتی است که فرمودند : دلیل نامیدن ادم به این اسم بدان خاطر است که او از عدیم و پوسته و قشر زمین افریده شده است شیخ صدوق از ابن سلام نقل فرمودند : که از پیامبر (ص) سوال شد که آیا سرشت ادم از تمام انواع گل بوده است ویا ازنوع خواستی از ان ، حضرت پاسخ فرمودند: سرشت وی از تمام انواع گل بوده است، از امیرالمومنین (ع) روایتی است که فرموده اند خداوند تعالی به جبرئیل امین فرمان داد تا از پهنه زمین و دشتها و بلندی های ان چهارنوع گل را فراهم سازدگل سفید و سرخ و سیاه و خاکی رنگ ، سپس به او فرمان دادتا چهار نمونه آب یعنی آب گوارا ،آب شور آب تلخ و گنداب را به آن گلها بیفزاید آنگاه آب گورا را درگلوی آدم آب شور را در چشمان او آب تلخ را در گوشهایش و آب متعفن را در میان بینی او تعبیه سازد از امام علی(ع) روایت هست که اولین قیاس از جانب ابلیس صورت پذیرفت و ا ن هنگامی بودکه او گفت« خلقتنی من نار و خلقته من طین» و اگر ابلیس می دانست که خداوندچه گوهری را در ذریه آدم قرار داده است هرگز به افرینش خود فخر نمی فروخت .






متن امنیتی


گزارش تخلف
بعدی